Connect-it update

Ieder jaar komen er meerdere updates uit van Connect-it. Woningcorporatie Domijn gebruikt dit pakket voor het plannen van reparaties door vakmannen. ITwoon verzorgt de update samen met Cegeka-dsa en Viadata, de leverancier van Connect-it.

Klantvraag:
Hoe garanderen we blijvende ondersteuning bij updates van iOS apparaten in combinatie met Connect-it?

Onze aanpak

Bij applicaties waarvan regelmatig updates uitkomen, denken wij met Domijn mee of updaten de moeite waard is. Daarbij kijken we naar de ondersteuning van de software en eisen die de leverancier stelt, in samenspraak met de wensen van Domijn. In dit geval was een update nodig. Wij hebben de update projectmatig opgepakt en de nieuwe versie grondig onderzocht op afhankelijkheden.

Geleverde diensten

Netwerk en systeembeheer
Projectmanagement
Applicatiebeheer

De planning

Van de huidige versie is bekend wanneer deze uit support loopt. Domijn vond tussentijdse releases functioneel niet interessant genoeg om te laten installeren. Daarmee is deze update er één met als belangrijkste motivatie om ondersteuning te blijven garanderen. Met als bonus verbeterde functionaliteit en enkele bug fixes.

Deze update stond op de projectenkalender van Domijn. Alle betrokkenen weten van te voren dat zij tijd vrij moeten houden in hun agenda in deze periode. De projectleider van ITwoon werkte de planning in overleg met Domijn en Viadata verder uit. De grove projectfasering was vooronderzoek, installatie in de testomgeving, testen, en na acceptatie een livegang.

De eerste stap

Connect-it bestaat uit meerdere onderdelen die allemaal geüpdatet moesten worden. Dit betekent dat we moesten onderzoeken wat Viadata vereist voor de nieuwe versie van Connect-it.

Hieruit bleek een conflicterende afhankelijkheid met Vastware, een ander pakket dat Domijn gebruikt. De betrokken applicatie consultant van ITwoon heeft met Viadata en Vastware uitgezocht hoe we dit conflict konden voorkomen. De projectgroep heeft enkele opties uitgewerkt en besproken met de informatiemanager van Domijn, tevens opdrachtgever voor dit project. De keuze viel op het splitsen van Vastware en Connect-it, door laatstgenoemde te verplaatsen naar een andere server.

Dit zorgt voor meer complexiteit aangezien koppelingen verlegd moeten worden. Dit neemt meer risico’s met zich mee bij livegang. Een interessante uitdaging dus!

De werkzaamheden

Wij hebben samen met Viadata eerst in de testomgeving een installatie gedaan op de andere applicatieserver. Hier zijn koppelingen gerealiseerd met het primaire systeem en klantportaal. Onze systeembeheerder zorgde voor een update binnen de Citrix gebruikersomgeving.

Enkele medewerkers van Domijn zijn vervolgens gaan testen. Zowel de installatie als het testen verliep niet vlekkeloos. Deze ervaringen zorgen ervoor dat we hiermee rekening kunnen houden bij livegang. De projectgroep stelde hiervoor een draaiboek op. De installatie in Productie vond ’s avonds plaats. Aansluitend testten enkele kerngebruikers van Domijn cruciale functionaliteit en koppelingen. Dit zorgde uiteindelijke voor een soepele livegang zonder hinder voor bedrijfsprocessen, vakmannen en huurders.

Het resultaat

Inmiddels draait de nieuwe versie van Connect-it. Dit biedt zekerheid in de ondersteuning van nieuwe versies van iOS en nieuwe functionaliteiten. Door de afsplitsing van Vastware zijn hier geen afhankelijkheden meer die problemen op kunnen leveren.

Wij werken regelmatig samen met